[aangeboden door linkbuildingmasters] Benieuwd of je website wel te vinden is? Doe een SEO analyse


Foto:
aangeboden door linkbuildingmasters

Benieuwd of je website wel te vinden is? Doe een SEO analyse

Je hebt veel tijd en geld in een mooie, degelijke website gestopt. Toch krijg je amper nieuwe klanten binnen via die weg. Wat doe je verkeerd? De kans is groot dat je website - hoe degelijk ook - niet te vinden is voor je potentiële klant. Gelukkig kun je daar iets aan veranderen. Wat je precies moet doen om gevonden te worden? Daarvoor voer je een SEO analyse uit.

Wat is SEO? 

SEO staat voor search engine optimization. In het Nederlands noemen we dat zoekmachine optimalisatie. Het zijn maatregelen die je kunt nemen om te zorgen dat je website vindbaar is in zoekmachines.

Wanneer iemand bijvoorbeeld zoekt naar rode rozen op het internet dan doen ze dit via een zoekmachine als Google. Wanneer je zoekt op ‘rode rozen’ in de zoekbalk verschijnen er meerdere links naar websites. Sommige zoekresultaten staan bovenaan, anderen pas op de derde of zelfs twintigste pagina van resultaten. Je wil op z’n minst op die eerste pagina van zoekresultaten staan. 

Waarom de positie belangrijk is

Het is goed te realiseren dat de meeste mensen niet verder kijken dan de eerste pagina resultaten. Sterker nog: 31,7% van de kliks gaat naar de eerste positie en dit neemt met de volgende posities steeds een beetje af. Je wil dus hoog in die resultaten staan wanneer mensen zoeken op termen die relevant zijn voor jouw website. 

Wat je leert dankzij een SEO analyse

Wil je weten hoe je er nu voor staat en wat je kunt doen om beter gevonden te worden? Voer dan een SEO analyse uit. Het uitvoeren van een SEO analyse brengt je op de hoogte van de huidige vindbaarheid en status van je website. Ook brengt deze analyse in kaart welke mogelijkheden er zijn om je vindbaarheid en verkeer te vergroten.

Het doen van zo’n analyse of scan kun je uitbesteden maar je kunt het ook zelf doen met de volgende stappen:

- Stap 1: gebruik Google analytics om het verkeer op je website te analyseren

- Stap 2: Maak of controleer uw robots.txt file. In de robot txt geeft u aan welke pagina’s onderzocht moeten worden door de zoekmachine.

- Stap 3: Herstel gebroken links. Gebroken links zijn pagina’s die niet gevonden worden of een error hebben.

- Stap 4: Controleer de snelheid van je website.

- Stap 5: Controleer de mobiele gebruiksvriendelijkheid. Steeds meer mensen bezoeken websites op hun mobiel dus dit is belangrijk.

- Stap 6: Voer een zoekwoordanalyse uit en bepaal de juiste meta tags

- Stap 7: Evalueer je off-site optimalisatie en linkbuilding activiteiten

Zoals je ziet is de SEO scan een tijdrovend proces. Heb je de tijd of kennis hier niet voor dan kun je bij een marketingbureau soms al vanaf een paar honderd euro een scan laten uitvoeren. 

Je site en SEO optimaliseren

Een ander voordeel van het uitbesteden van de scan is dat je direct advies krijgt over hoe je de vindbaarheid verbetert. Een marketingbureau of SEO analyst kan je namelijk direct helpen met het optimaliseren van je site, effectieve linkbuilding en online marketing. 

Neem de tijd

Of je de SEO scan en optimalisatie nu uitbesteedt of niet: heb geduld. Realiseer je dat SEO tijd kost en dat je niet na een week ineens bovenaan de resultaten in Google staat. Neem de tijd en zorg dat je website als betrouwbaar en autoritair wordt gezien. Daar kun je als ondernemer nog jaren later baat bij hebben.

Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden