“Écht alles wat Dakar bieden kan!”

“Écht alles wat Dakar bieden kan!”

“We hebben zo veel mooie beelden, het is ongekend wat wij iedere dag zien!” Aldus een enthousiaste Gert-jan van der Valk. Tiel was weer vertegenwoordigd bij de Dakar-Rally. Hoewel ze geen podiumplaats kregen reden ze wel de hele rally uit en het was onvergetelijke ervaring en avontuur.

Ze zijn weer terug na drie weken Saudi Arabië. Vrijdag 15 januari reden ze de laatste etappe in de Dakar Rally. Ze zijn doodmoe en moeten ook nog bijkomen van alle indrukken en belevenissen en niet te vergeten van het slaaptekort. Ze moesten avonden doorrijden en tot diep in de nacht moest er soms nog gesleuteld worden. Het hele team beaamt dat het meer dan de moeite waard was, veel meer zelf. Zondag 27 december 2020 vertrokken Branco de Lange, Steef Wagenvoort, Martijn Wijnen en Frans Versteeg samen met Gert-jan vanaf hotel Tiel naar luchthaven Schiphol om hun reis naar Saudi Arabië te beginnen. “Het was nog wel even spannend, we hoorden namelijk dat het luchtruim dichtgegooid was door die corona-variant, maar onze speciale chartervlucht vol met Dakar-deelnemers ging gelukkig wel”, vertelt Branco.

Corona

Het was een bijzondere versie van de Dakar Rally omdat dit evenement ondanks corona toch doorging. Voor vertrek moesten alle teamleden eerst negatief getest zijn. Aangekomen in Jeddah moesten ze in quarantaine in hun hotel. Ze mochten op 29 december alleen even naar de haven om hun materiaal op te halen. De buggy (race-wagen) en de bus (als bezemwagen en voor het team) waren begin december al in Marseille verscheept. Er volgde een tweede coronatest (gelukkig was iedereen weer negatief) en alle papieren werden ook goedgekeurd. Het team kon zich gaan voorbereiden op de start. Oud en Nieuw vierden ze in het hotel.

Oud en Nieuw

Feesten was er niet bij, iedereen moest uitrusten voor de rally. “Ik heb nooit zo’n bijzondere oudjaarsavond gehad”, aldus teamlid Frans. “We kregen eerst wat te eten in het hotel, terwijl het water met bakken uit de hemel kwam. Daarna namen we een douche en gingen door naar bed. Om 23:30 gingen we even naar beneden om elkaar bij middernacht het beste te wensen en weer terug naar bed.” Nieuwjaarsdag werd benut voor nog wat kleine technische aanpassingen aan de buggy en testrijden. En natuurlijk voorbereiding. “Alle teams helpen elkaar, dat is ook Dakar, broederschap. Je hebt elkaar onderweg nodig. We mochten in de race-vrachtwagens van William de Groot en bij Van Groningen wat reserve-onderdelen stoppen. Mocht er onderweg iets gebeuren dan hadden we zo wellicht de mogelijkheid om te sleutelen. Super-aardig van ze.”

Proloog

Op 2 januari was het tijd voor de proloog. Tijdens de proloog, 11 kilometer, wordt de startpositie bepaald. Gert-jan startte als laatste met Branco als navigator. Er zaten al veel diepe sporen in de route. Ze hadden tijdens de rit twee buggy’s vlak voor zich, op hun voorbumper, waardoor er geen ruimte was om in te halen. Toch reden ze goed. Ze stegen zelfs 17 plaatsen bij de buggy’s. Bij de eerste etappe op 3 januari hadden ze nog 7500 kilometer voor de boeg (slechts). Tot en met woensdag 6 januari ging alles goed. Het team liep uiteraard tegen de gebruikelijke problemen aan, lekke banden door scherpe stenen, kapotte onderdelen enzovoorts. “Aan het eind van de tweede etappe reden we zelfs 100 kilometer zonder rem. Dat was best spannend soms.” Na binnenkomst in het basiskamp, het bivak. konden monteurs Steef, Frans en Martijn dan direct aan de slag met sleutelen en lassen totdat de buggy weer klaar was. Soms in het donker.

Bivak

Onderweg sliepen de teams in tenten in een bivak, daar kwam ook het begeleidingsteam met de bus met materialen naar toe. Alles was goed verzorgd door de organisatie. “Maar we sliepen ook een nacht in een slaapzaal met 200 snurkende mannen”, vertelt Gert-jan lachend. “Je zou het op moeten nemen!” De Rally wordt in twee delen gereden. In het weekend is er een rustdag. Al in het eerste deel van de rally viel het Tielse team helaas uit. Tijdens de vijfde etappe moesten ze de échte rally verlaten, na 21 uur ploeteren, een paar keer puur geluk maar vooral veel tegenslag. Ze kwamen niet op tijd binnen. Een grote teleurstelling, maar ze gingen niet bij de pakken neerzitten. Naast de Dakar voor het klassement en de titel is er namelijk ook de Dakar Challenge, het team besloot om die wel uit te gaan rijden. Geen podium of vermelding meer voor ze, maar gelukkig wel nog de ervaring.

Experience

Zondag de 10de begonnen Gert-jan en Branco aan de Dakar Experience. Dat is hetzelfde als de Dakar Rally, over dezelfde route, met dezelfde afstanden, spelregels enzovoorts. Het enige verschil is dat er geen ere-metaal is en geen podium aan het eind bij de finish, wel dagresultaten en de mogelijkheid om te klimmen in de score. Ze gingen ervoor want net als bij de Rally lig je er bij de Experience ook gewoon uit als je niet op tijd binnenkomt. Ze gingen voor de ervaring en het lukte ze. Ze reden de rally toch nog uit! Ze beleefden te veel om op te noemen. “Soms echt bizar, als je in de woestijn rijdt in het donker, zie je overal schapen maar dat zijn struiken met stof” zegt Gert-jan. “Je gaat van alles zien wat er niet is. Voortdurend denk je dat je een bos in rijdt en dan is er ineens mist en dan wordt het pas echt spannend.” Ze werden getrakteerd op waanzinnig mooi landschappen, droge rivieren, bergpassen, canyons, rotspartijen, mooie vergezichten, veel scherpe stenen.en vooral ook veel stof. “Soms leek het wel file rijden en stofhappen”, zegt Gert-jan, “en dat honderden kilometers lang. Ondertussen knarsentandend van het stof dat je zelf inademt.”

Finish

Ze hebben het ondanks alles toch heel goed gedaan. Het was immers hun debuut. Onderweg troffen ze verkreukelde buggies, gecrashte vrachtwagens en dit jaar was er ook weer een dodelijk ongeval onder de motorrijders. De rally is niet zonder gevaar. Toch verheugen de teamleden zich al op nog een versie. “We hebben de finish gehaald. De vijfde dag van de rally heeft ons genekt door te veel pech. Maar we hebben ons maximaal gegeven en veel ervaring opgedaan. We hadden veel plezier en zijn tot het gaatje gegaan om in de race te blijven. Het is dus niet af en er zal dus nog een vervolg komen in 2022”, aldus Gert-jan.

“De allerlaatste etappe haalden we zelfs bijna Tom Coronel in!”

Marjon de Lange

Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden