112 bellen, wat doe jij?


Foto:

112 bellen, wat doe jij?

Het is weer zo ver: een nieuwe maand en nieuwe risicocommunicatie. Naast berichten over rookmelders (op onze Facebook-pagina van de brandweer) hebben we het deze keer over 112. Wanneer bel je wel/niet naar 112, en wat moet je dan doen?

Regio - Het alarmnummer 112 is er voor spoedeisende hulp. Dit nummer bel je wanneer je zelf, of iemand anders, in direct gevaar is of als er gevaar dreigt. Bijvoorbeeld als iemand zwaargewond is, dringende medische hulp nodig heeft, bij brand, of als je getuige bent van een misdrijf zoals geweld of een inbraak. De centralist neemt jouw telefoontje aan en organiseert de juiste hulp.

Wat doe je na het bellen?

  • Let altijd op je eigen veiligheid
    Is er brand? Ga eerst naar buiten vóór je 112 belt. Sta je langs een drukke (snel)weg? Zoek dan eerst een veilig plekje op.
  • Zorg dat je huisnummer goed zichtbaar is
    De meeste ongelukken gebeuren in en om het huis. Als de hulpdiensten eraan komen, is het noodzakelijk dat ze je huisnummer kunnen zien. Dat voorkomt onnodig zoeken.
  • Lampen aan, deur open
    Als de hulpdiensten onderweg zijn, is het nuttig om de aandacht te trekken. Zet bijvoorbeeld alle lampen aan. Zorg dat de deur open staat, dan kan de hulpverlener snel naar binnen.

Hoe kan ik alarmnummer 112 bereiken als ik doof of slechthorend ben?
Ben je doof of slechthorend? Dan kun je met de Tolkcontact-app op je smartphone, tablet of computer een noodoproep doen bij alarmnummer 112. Hiermee kun je direct communiceren via tekst, zonder tussenkomst van een tolk. In de Tolkcontact-app vind je de knop Alarmnummer 112. Hiermee kun je naar de het alarmnummer bellen. Dit is een rechtstreekse verbinding, zonder bemiddeling. Je bent dan direct verbonden met een medewerker van de alarmcentrale en communiceert via tekst. Je kunt zelf spreken of typen (let op: geen beeld!). De 112-centralist antwoordt altijd door te typen. Hij of zij blijft aan de lijn en regelt in overleg met de meldkamer dat de hulpdiensten naar de juiste plek worden gestuurd.

Geen spoed, wel brandweer

Heb je geen spoedsituatie, maar toch de brandweer ter plaatse nodig? Bel dan 0900-0904. Het landelijke telefoonnummer 0900-0904 is 24 uur per dag bereikbaar voor alle niet-spoedeisende meldingen waarbij je de brandweer ter plaatse nodig hebt. Je wordt gevraagd de plaatsnaam in te spreken waar je de melding voor doet. De centrale verbindt je door met de regionale meldkamer. Zo word je snel geholpen en blijft de 112-lijn vrij voor levensbedreigende en spoedeisende situaties.

Wat kan ik doen als ik alarmnummer 112 niet kan bereiken?

Het alarmnummer 112 is in principe altijd bereikbaar. Maar het is niet uit te sluiten dat je 112 soms even niet kunt bereiken. Wat kun je dan doen?

  • Blijf bij het slachtoffer en vraag altijd aan buren en omstanders om te helpen en te bellen.
  • Probeer 112 te bereiken met een ander toestel (vast of mobiel).
  • Heb je geen ander toestel bij de hand en bel je mobiel? Probeer dan enkele meters te verplaatsen of om te draaien en probeer het opnieuw. Houd het toestel hoog en laat de antenne (die vaak aan de onderkant van een smartphone zit) vrij.
  • Bel de huisarts of huisartsenpost als het gaat om een medische noodsituatie.

TWITTER
Ben jij of iemand anders in levensgevaar? Bel dan #alarmnummer #112. Daar red je levens mee!

FACEBOOK
Het alarmnummer 112 is er voor spoedeisende hulp. Dus wanneer jouw leven of het leven van iemand anders in direct gevaar is. Als je belt moet je doorgeven wat er aan de hand is, waar er hulp nodig is en welke hulpdienst er nodig lijkt te zijn. Kijk voor meer informatie op: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/alarmnummer-112/vraag-en-antwoord/wanneer-112-bellen of https://www.vrijsselland.nl/bellen-naar-112-wat-doe-jij/ 

INSTAGRAM

Weetjes Woensdag op 7 april

Wist je dat de meldkamer je altijd terug kan bellen?
Je telefoonnummer verschijnt automatisch op het computerscherm van de medewerker van de meldkamer. Ook bij een geheim nummer. Zo kan de medewerker je terugbellen. Bijvoorbeeld wanneer de verbinding slecht is. Ook voorkomt nummerherkenning misbruik van 112.

#alarmnummer #112


II WEEK 15 – GEEN SPOED WEL BRANDWEER

12 april – 18 april

BERICHT VOOR PERS OF WEBSITE

Geen spoed, wel brandweer? Bel 0900-0904

Heb je geen spoedsituatie, maar toch de brandweer ter plaatse nodig? Bel dan 0900-0904. Is er wel spoed of een levensbedreigende situatie? Bel dan altijd 112.

Het landelijke telefoonnummer 0900-0904 is 24 uur per dag bereikbaar voor alle niet-spoedeisende meldingen waarbij je de brandweer ter plaatse nodig hebt. Je wordt gevraagd de plaatsnaam in te spreken waar je de melding voor doet. De centrale verbindt je door met de regionale meldkamer. Zo word je snel geholpen en blijft de 112-lijn vrij voor levensbedreigende en spoedeisende situaties.

Landelijk telefoonnummer

Het begon als een Rotterdams initiatief en groeide uit tot een landelijk niet-spoednummer voor de brandweer. Hiermee beschikt de brandweer voortaan over één ingang voor alle meldingen zonder spoed. Op die manier blijft 112 vrij voor levensbedreigende situaties. “Voor sommigen ligt de drempel om 112 te bellen net iets te hoog. Bij een storm blijkt 112 juist weer snel overbelast, terwijl veel meldingen dan wat minder dringend zijn”, licht projectleider Rob van Hamersveld (Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond) toe. Al snel was duidelijk dat invoering van een niet-spoednummer ook landelijk wenselijk zou zijn.”

Met dit landelijke telefoonnummer hebben we één ingang voor alle meldingen zonder spoed. Op die manier blijft 112 vrij voor levensbedreigende situaties.

Niet spoedeisend

Er zijn veel situaties denkbaar waar de brandweer niet met spoed naartoe hoeft. Het gaat om alle situaties waar mogelijk gevaar kan optreden, maar wat op dat moment nog niet gevaarlijk of levensbedreigend is. Bijvoorbeeld een vermoeid paard dat niet meer op eigen kracht uit de sloot kan komen, een boom die over de openbare weg ligt en voor verkeershinder zorgt of een waterlekkage waardoor straten blank komen te staan. Het gaat dus om situaties die op dat moment niet gevaarlijk of levensbedreigend zijn. In deze gevallen bel je 0900-0904. Bij twijfel, bel je altijd 112.

Meer informatie

Wil je meer weten over dit landelijke telefoonnummer? Ga dan naar brandweer.nl/geenspoed. Voor meer contactgegevens ga je naar de pagina ‘contact’ op onze website.

TWITTER 

Heb je geen spoedsituatie, maar toch de brandweer ter plaatse nodig? Bel dan 0900-0904. Is er wel spoed of een levensbedreigende situatie? Bel dan altijd 112!

FACEBOOK 

Heb je geen spoedsituatie, maar toch de brandweer ter plaatse nodig? Bel dan 0900-0904.

het landelijke telefoonnummer 0900-0904 is 24 uur per dag bereikbaar voor alle niet-spoedeisende meldingen waarbij je de brandweer ter plaatse nodig hebt. Je wordt gevraagd de plaatsnaam in te spreken waar je de melding voor doet. De centrale verbindt je door met de regionale meldkamer. Zo word je snel geholpen en blijft de 112-lijn vrij voor levensbedreigende en spoedeisende situaties.

INSTAGRAM

Weetjes Woensdag op 14 april

Wist je dat je ook zonder beltegoed of geldige simkaart alarmnummer 112 kan bellen?
Je kunt het alarmnummer 112 altijd bereiken. Ook als je met je mobiel belt zonder beltegoed en zonder een (geldige) simkaart. Alle 112 oproepen krijgen voorrang boven andere gesprekken. Valt ineens de verbinding weg? Dan belt de medewerker van de centrale meldkamer je terug als je gegevens met de oproep worden meegestuurd. Je gegevens worden niet meegestuurd als er geen simkaart in je mobiel zit;

III WEEK 16 – SIS / VERWANTENCONTACT

19 april – 25 april

Hoe werkt… verwantencontact?

Er is een incident en je kunt je naaste(n) niet bereiken. Ben je ongerust over een familielid, partner, vriend of vriendin? En vermoed je dat hij of zij betrokken is bij een incident? Dan kun je contact opnemen met het telefoonnummer van Verwantencontact. 

Verwantencontact is een hulpmiddel van de overheid en wordt ingezet bij incidenten waarbij veel slachtoffers zijn gevallen of veel mensen ongerust zijn. Via dit telefoonnummer worden ongeruste verwanten geïnformeerd over hun naasten. Gemeenten, veiligheidsregio’s, geneeskundige zorg en politie werken samen binnen Verwantencontact. 

Hoe werkt Verwantencontact?

Er is een incident en je bent bezorgd of een familielid of bekende hierbij betrokken is. Je kunt hem of haar niet bereiken. Op dat moment kun je bellen naar Verwantencontact via 088 269 00 00. Als je belt naar Verwantencontact, dan krijg je een medewerker van de frontoffice aan de telefoon. Dit is een getrainde medewerker van de ANWB Alarmcentrale in Assen en zij noteert welke persoon je zoekt en zet dat in het informatiesysteem voor de backoffice. De medewerker van de backoffice werkt vanuit de landelijke meldkamer in Driebergen. Zij verzamelt gegevens van slachtoffers in ziekenhuizen en mortuaria en checkt of de gegevens overeenkomen met de personen waarnaar de verwanten op zoek zijn. De medewerker van de backoffice neemt contact met je op zodra je naaste is gevonden. 

Is de persoon die je zoekt overleden, dan zorgt Verwantencontact dat de politie je zo snel mogelijk informeert. Ook als je naaste niet gevonden is, belt Verwantencontact je terug over de verdere aanpak. Blijf in tussentijd altijd zelf proberen om in contact te komen met je familielid of bekende. Verwantencontact houd je op de hoogte totdat duidelijk is waar je naaste zich bevindt.

Alarmering
Bij een incident kunnen twee crisisfunctionarissen Verwantencontact opstarten, namelijk de officier van dienst bevolkingszorg en de algemeen commandant bevolkingszorg. Eén van beide personen neemt contact op met het Landelijk Operationeel Coördinatiecentrum (LOCC) en vijf minuten later is het telefoonnummer in de lucht. Zodra het nummer bereikbaar is, dan laat de veiligheidsregio dat weten via de website, social media en aan de pers. 


Incidenten
Verwantencontact is vijf keer ingezet bij een incident: bij het ongeval met de monstertruck in Haaksbergen (2014), het kraanongeval in Alphen aan den Rijn (2015), de brand in seniorencomplex De Notenhout in Nijmegen (2015), de brand in een woonzorgcomplex in Breukelen (2018) en het schietincident in Utrecht (2019).

TWITTER 

Vermoed je dat jouw naaste betrokken is bij het incident en kun je zelf geen contact krijgen met deze persoon? Bel dan Verwantencontact 088 269 00 00.

              FACEBOOK 

Wat als er een incident is en je kunt je naaste niet bereiken... Ben je ongerust over een familielid, partner, vriend of vriendin? En vermoed je dat hij of zij betrokken is bij een incident? Dan kun je contact opnemen met het telefoonnummer van Verwantencontact: 088 269 00 00. 

INSTAGRAM

Weet jij met wie je contact moet opnemen als je familielid, vriend of vriendin niet kunt bereiken tijdens een groot incident? Verwantencontact verzamelt informatie over slachtoffers bij een incident. Lees hier meer over via de link in bio. 

IV WEEK 17 – DE MELDKAMER

26 april – 2 mei

Hoe werkt… de meldkamer?

Meldkamers staan 24/7 paraat om mensen in nood terzijde te staan en de hulpverlening te ondersteunen bij incidenten, calamiteiten en rampen. De centralist van de meldkamer neemt de 112-noodoproep aan zorgt dat de hulpdiensten zo snel mogelijk naar de plek van het incident gaan en over de juiste informatie beschikken.

Elke hulpdienst, dus de brandweer, politie en ambulance, heeft eigen centralisten in dienst. Zij zijn opgeleid om de hulpverlening binnen hun eigen discipline vanuit de meldkamer te coördineren. Bij grotere incidenten wordt de onderlinge samenwerking tussen de hulpdiensten op de meldkamer aangestuurd door de Calamiteitencoördinator (CaCo). Centralisten en CaCo werken in wisselende diensten om 24/7 bereikbaar te zijn voor noodoproepen en ondersteuning van de hulpverlening op straat.

De centralisten en de CaCo worden in hun werk geholpen door de regionale beheerteams en het Meldkamer Diensten Centrum (MDC), die samen zorgen voor de continuïteit en kwaliteit van de operationele informatiesystemen op de meldkamers. Zij draaien piketdiensten om er voor te zorgen, dat problemen ook ’s nachts worden opgelost.

Meldkamer Oost-Nederland

De Meldkamer Oost-Nederland (MK ON) is één van de tien meldkamers van het landelijke netwerk van meldkamers in ons land. In deze meldkamer werken de hulpdiensten van de ambulancezorg, politie, brandweer en de LMS samen om mensen in nood zo snel mogelijk te assisteren. Dit doen zij nu nog vanuit de huidige meldkamers in Oost-Nederland. Dat zijn: MON (Apeldoorn), MAN (Arnhem) en MK Twente (Hengelo). Naar verwachting gaan deze meldkamers in het vierde kwartaal van 2022 samen in één nieuwe meldkamer. Zij gaan dan ‘samenwonen’ én samenwerken in een splinternieuw meldkamergebouw aan de Europaweg in Apeldoorn.

Indrukwekkende verhalen

Elke keer als je 112 belt, krijg je een centralist aan de lijn. Je ziet ze niet, maar hoort ze wel. En ze spelen een cruciale rol bij ieder incident. Centralisten weten wat ze doen en weten wat er van hen wordt verlangd. Ook als de druk toeneemt en er snel gehandeld moet worden. Plannen, standaarden en een goed informatiesysteem op de meldkamer helpen de brandweercollega’s in het veld. Dat is de leidraad in het werk van de kwartiermaker voor de meldkamers. Wil je zien wat vakmanschap voor een brandweercentralist betekent? Kijk dan deze indrukwekkende waargebeurde verhalen.

Hoe kan ik alarmnummer 112 bereiken als ik doof of slechthorend ben?
Ben je doof of slechthorend? Dan kun je met de Tolkcontact-app op je smartphone, tablet of computer een noodoproep doen bij alarmnummer 112. Hiermee kun je direct communiceren via tekst, zonder tussenkomst van een tolk. Om gebruik te kunnen maken van de alarmlijn hoef je geen aparte aanvraag te doen. De mogelijkheid om direct 112 te bellen is ingebouwd in de Tolkcontact-app.

Het gebruik van de Tolkcontact-app

In de Tolkcontact-app vind je de knop Alarmnummer 112. Hiermee kun je naar het alarmnummer bellen. Dit is een rechtstreekse verbinding, zonder bemiddeling. Je bent dan direct verbonden met een medewerker van de alarmcentrale en communiceert via tekst. Je kunt zelf spreken of typen (let op: geen beeld!). De 112-centralist antwoordt altijd door te typen. De centralist blijft met je aan de lijn en regelt dat de hulpdiensten naar de juiste plek worden gestuurd.

TWITTER

Meldkamers staan 24/7 paraat om mensen in nood terzijde te staan en de hulpverlening te ondersteunen bij incidenten, calamiteiten en rampen. Maar hoe werkt de meldkamer? <link artikel> OF https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/alarmnummer-112/vraag-en-antwoord/wat-gebeurt-er-als-ik-alarmnummer-112-bel

FACEBOOK

Elke keer als je 112 belt, krijg je een centralist aan de lijn. Je ziet ze niet, maar hoort ze wel. En ze spelen een cruciale rol bij ieder incident. Centralisten weten wat ze doen en weten wat er van hen wordt verlangd. Ook als de druk toeneemt en er snel gehandeld moet worden.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/alarmnummer-112/vraag-en-antwoord/wat-gebeurt-er-als-ik-alarmnummer-112-bel 

INSTAGRAM

Weetjes Woensdag op 28 april


Wist je dat je het alarmnummer 112 ook kan bereiken als je doof of slechthorend bent?
Ben je doof of slechthorend? Dan kun je met de Tolkcontact-app op je smartphone, tablet of computer een noodoproep doen bij alarmnummer 112. Hiermee kun je direct communiceren via tekst, zonder tussenkomst van een tolk. Om gebruik te kunnen maken van de alarmlijn hoef je geen aparte aanvraag te doen. De mogelijkheid om direct 112 te bellen is ingebouwd in de Tolkcontact-app.

Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden