Walter Post, 41 jaar journalistieke ervaring, werkte 29 jaar voor de Gelderlander en is nu al weer drie jaar Hoofd Communicatie bij Ziekenhuis Rivierenland.
Walter Post, 41 jaar journalistieke ervaring, werkte 29 jaar voor de Gelderlander en is nu al weer drie jaar Hoofd Communicatie bij Ziekenhuis Rivierenland. (Foto: )

Het mooiste was natuurlijk de bekroning

Wie kent hem niet? Walter Post, 41 jaar journalistieke ervaring, werkte 29 jaar voor de Gelderlander en is nu al weer drie jaar Hoofd Communicatie bij Ziekenhuis Rivierenland. Hij heeft het afgelopen jaar veel positief nieuws naar buiten kunnen brengen met als absolute bekroning natuurlijk het in één keer behalen van de Gouden Zegel van de JCI, de zwaarste keuring van de veiligheid en kwaliteit van zorg ter wereld. Dat nieuws werd begin deze maand pas bekend. Zijn ziekenhuis heeft daarmee een échte prestatie geleverd, bezoekers en patiënten zullen daar direct van profiteren. Aan het behalen van deze mijlpaal ging wel twee jaar werk vooraf. Een hele arbeidsintensieve periode. Walter geeft aan dat hij gewoon nog aan het bijkomen is van alle drukte. Maar dat geldt natuurlijk niet alleen voor hem. Alle lagen van het ziekenhuis, alle afdelingen en alle medewerkers hebben er keihard hun best voor gedaan.

Door Marjon de Lange

Tiel - Walter voelt zich als een vis in het water in Ziekenhuis Rivierenland. "In de laatste periode dat ik nog voor de Gelderlander werkte maakte ik rapportages over dit ziekenhuis, elke week een andere afdeling. Ik had er dus al belangstelling voor. Wat ik vooral bemerkte was dat ik eigenlijk continue met zulke aardige mensen te maken had als ik hier was. Een ziekenhuis is een groepsinspanning en ook dat sprak mij erg aan. Toen de functie hoofd communicatie hier vrij kwam was de keuze voor mij snel gemaakt." Hij heeft er nooit spijt van gehad. "Ik krijg de gelegenheid om met mensen te spreken, ik maak vaak een praatje met een patiënt of bezoeker in de hal. Menselijkheid is hier echt nog mogelijk. Als streekziekenhuis staan we dicht bij de samenleving."

Collega's

Als journalist werkte hij toch veel alleen, nu heeft hij al weer een paar jaar ruim 1500 collega's met nog een heel aantal vrijwilligers daarbij. "Stuk voor stuk heel goedwillende mensen, maar ik ken nog niet alle namen hoor", lacht Walter. "Ondanks de enorme omvang zijn wij toch één team. Iedereen hier heeft namelijk maar één doel: de beste zorg voor de patiënt bieden op zo'n vriendelijke, toegankelijke manier als mogelijk. Iedere functie is hier belangrijk voor, natuurlijk de artsen en verpleegkundigen, maar juist ook het ondersteunend personeel, de afdeling logistiek, de keuken, de schoonmaak en uiteraard de service-medewerkers. Die vind je op alle afdelingen terug, zij nemen de verpleegkundigen zo veel mogelijk werk uit handen zodat zij zich volledig kunnen richten op hun verpleegkundigen-taken. Het is belangrijk onze patiënten een veilig gevoel te geven en menselijk te benaderen. Bedenk wel: De pijn vergeet je uiteindelijk maar de manier waarop de bejegend bent vergeet je nooit!"

JCI

Ieder ziekenhuis in Nederland moet van tijd tot tijd een kwaliteitstoetsing doorstaan. Dat wordt door de wet voorgeschreven. "Wel nuttig want dan weet je weer hoe goed je het doet in een organisatie die enorm veel lagen kent. Er zijn een aantal van die toetsingsmethoden. Wij kozen bewust voor de JCI, dat staat voor Joint Commission International en het is door de World Health Organisation (WHO-red.) erkend en toetst wereldwijd zorginstellingen. Het mooie aan JCI vind ik dat alles draait om de zorg voor de patiënt in de dagelijkse praktijk. Andere toetsingsmethoden kijken vaak alleen of alle papieren wel netjes op orde zijn, zoals zorgplannen en protocollen. JCI kijkt vooral naar wat er in de praktijk mee gedaan wordt. De medewerkers van JCI gingen met de protocollen gewoon de werkvloer op en vroegen daar gericht hoe de praktijk was. Hoe wordt de patiënt behandeld? Is dat op een veilige manier? Hoe wordt de patiënt geïnformeerd over een ziekte of behandeling? Ze stelden ook gewoon vragen aan de patiënten, het was een echte praktijktoets." Walter is zichtbaar trots.

"We zijn in één keer geaccrediteerd! Dat wil zeggen dat we de Gouden Zegel van JCI direct na de toetsing kregen. Er waren slechts vijf verbeterpunten, terwijl er 1200 punten bekeken werden. Er zijn in Nederland slechts tien andere ziekenhuizen die de gouden zegel hebben, de mensen van JCI waren enorm te spreken over de professionaliteit en het kennisniveau van onze zorgprofessionals. Zij noemden het een uitzonderlijke prestatie.

Nieuwe weg

Rivierenland is een ander ziekenhuis dan voor de JCI, maar eigenlijk was de zorg sowieso al een andere weg ingeslagen. Er wordt veel meer gedaan aan preventieve zorg en er wordt geprobeerd de manier waarop zorg verleend wordt in het ziekenhuis te verbreden. Daarvoor is het ziekenhuis in het afgelopen jaar de samenwerking aangegaan met andere zorgverlenende partijen zoals huisartsen en de GGD. "Dit heet Zorg in Balans", zegt Walter, "we proberen door samenwerking de juiste zorg op de juiste plek te krijgen. Een voorbeeld van preventie is bijvoorbeeld ons anti-rookbeleid. In 2019 is het hele terrein van het ziekenhuis rookvrij. Maar, dat dan wel weer met een menselijke oplossing voor de stervende patiënt die een laatste sigaretje wil roken. Daar wordt nog aan gewerkt." Samenwerking is er ook met het Antonius Ziekenhuis in Nieuwegein. "Dit jaar is de band met het Antonius verder aangetrokken. Er is in oktober jongstleden een intentieovereenkomst tussen de beide ziekenhuizen getekend, zij onderzoeken nu hoe zij elkaar kunnen helpen om de zorg voor patiënten te verbeteren. Het gebeurde al langer dat we vanuit Tiel patiënten doorverwezen naar Nieuwegein, nu zijn we een weg ingeslagen waarbij we de beschikbare ruimte en expertise in beide ziekenhuizen op de juiste manier willen gaan inzetten om de beste zorg te geven aan onze patiënten. Een chirurg uit Nieuwegein komt dan bijvoorbeeld hierheen omdat er een operatiekamer hier wel vrij is, of een behandeling of een deel daarvan vindt op een andere locatie plaats dan waar de patiënt zich meldt."

Imago

In ieder geval is het imago van Ziekenhuis Rivierenland enorm verbeterd. En echt niet alleen door de JCI-accreditatie. Het ziekenhuis had de laatste jaren al een goede naam opgebouwd en op Zorgkaart Nederland blijft zij ook steeds stijgen in de waardering.

Tenslotte noemt Walter nog graag de lampjesactie, voor de 8e keer gehouden door de Stichting Vrienden van Ziekenhuis Rivierenland. De opbrengst daarvan is voor het verbeteren van specifiek de ouderenzorg.

Meer berichten