Met Niels Schoots als ontwerper, heeft Stichting Corsowagen Tiel een oude rot in het vak ingezet. Hij ontwierp vaker voor Tiel.
Met Niels Schoots als ontwerper, heeft Stichting Corsowagen Tiel een oude rot in het vak ingezet. Hij ontwierp vaker voor Tiel. (Foto: )

Vorig jaar geen mooie wagen, nu wel

Een half uurtje koffiepauze. Meer niet, want er moet nog veel worden gelast. Niet dat er druk op de ketel zit, maar elke pen staal die vastzit, is er weer één op weg naar het moment dat kan worden begonnen met het papier maché. Eind juni staat als deadline voor de laswerkzaamheden.

Door Evert Scheffer

TIEL - Op dit moment is er nog helemaal niks te zien van wat voor de Stichting Corsowagen Tiel de inzending voor het fruitcorso gaat worden. Tientallen meters staaldraad in allerlei diktes worden op vele plaatsen aan elkaar gelast.... het ziet eruit als een enorme wirwar aan staal waarvan je je afvraagt of dit werkelijk iets gaat worden. Maar dat gaat het zeker. Twee avonden in de week wordt er gewerkt aan Panthera: Een grote zwarte panter met een jong die samen op een rots liggen. Het geheel gaat rust, waakzaamheid en behoedzaamheid uitbeelden.

Oude rot

Ontwerper van deze inzending van de Tielse corsovereniging is Niels Schoots. Het corso én de Stichting Corsowagen Tiel zijn hem bepaald niet vreemd. Jarenlang was hij voorzitter van de vereniging en menig ontwerp reed in eerdere jaren over het corsoparcours. ''Vorig jaar hadden we geen mooie wagen'', zegt voorzitter Corné van Beem. ''Toen we het jury-terrein opreden en de andere wagens zagen, wisten we het al.'' Een verloren jaar is het echter zeer zeker niet geweest voor de corsovereniging. ''De saamhorigheid en gezelligheid binnen de club is groter geworden. Veel groter'', zegt de voorzitter. ''En daar doen we het in eerste instantie voor.'' Vorig jaar was het ontwerp er één waar je aan alle kanten door kon kijken. Nu wordt het een dichte wagen van een behoorlijke oppervlakte. Er wordt gebouwd op 5,5 meter hoogte (de ontheffingshoogte). ''Op het parcours mag je tot zes meter gaan, dus dat redden we'', zegt Van Beem.

Rijke vereniging

De kop van de grote panter wordt later buiten op de wagen gezet. Het ontwerp gaat als één geheel - radiografisch bestuurd- naar het juryterrein. Hydroliek, radiografische bestuurbaarheid en andere technische snufjes is de Stichting Corsowagen Tiel niet vreemd. ''Wij zijn een rijke club qua techneuten en connecties'', zegt Corné van Beem. En dat scheelt ook weer in het nastreven van duurzaamheid. De club zamelt niet alleen oude metalen in voor de verkoop, er is ook een pers gemaakt om aluminium blikjes te persen. Ook dat brengt leuk op. Daarnaast is er, in het kader van duurzaamheid, eigenhandig een ventilatiesysteem in bouwhal aangelegd. Gebruik van eersteklas fruit en de verkoop van de jeugdwagen aan het bloemencorso..... ook daarover wordt qua duurzaamheid nagedacht. ''Wij denken niet in problemen maar in oplossingen'', zegt Van Beem. ''Als corsoverenigingen zou je dat eigenlijk samen moeten doen.''

Meer berichten