Feestelijk startsein voor het nieuwe elektronische patiëntendossier van Ziekenhuis Rivierenland op 11 oktober 2019. Links bij de knop: J.W. Haan.
Feestelijk startsein voor het nieuwe elektronische patiëntendossier van Ziekenhuis Rivierenland op 11 oktober 2019. Links bij de knop: J.W. Haan. (Foto: Corien Remijn)

Veiliger Elektronisch Patiëntendossier

Na anderhalf jaar voorbereiding heeft Ziekenhuis Rivierenland op vrijdag 11 oktober een nieuw Elektronisch Patiëntendossier (EPD) in gebruik genomen. Het nieuwe systeem, genaamd HiX, is sneller, efficiënter en veiliger dan het vorige, belooft bestuurder Marc Hendriks.

Corien Remijn

Tiel - "Dat hebben we toch niet slecht gedaan, met slechts vijf minuten uitloop op een traject van anderhalf jaar", constateert Hendriks met een knipoog wanneer de start van de presentatie even op zich laat wachten. De hal van het ziekenhuis is dan al volgestroomd met honderden zorgmedewerkers, projectontwikkelaars en genodigden. De sfeer is vrolijk, de projectmedewerkers ogen opgelucht, de grootste klus is geklaard. Na een terugblik op het ontwikkelingsproces en een woord van dank voor de betrokkenen, is het tijd voor het officiële startsein. Met een ferme klap op een grote rode knop zetten een patiënt, arts, verpleegkundige en projectleider samen het nieuwe systeem in werking.

24 uur zonder computers

"We hebben van elf deelsystemen één geheel gemaakt. We hebben ook uitgebreid 'droog geoefend' in de ziekenhuispraktijk", vertelt één van de betrokken ICT'ers. Hij heeft met enkele collega's de afgelopen nacht doorgewerkt om alles over te zetten van het oude naar het nieuwe computersysteem. In de uren waarop de computers op zwart stonden gebruikte het ziekenhuis een beproefd middel uit lang vervlogen tijden: pen en papier. De handgeschreven aantekeningen worden nog overgetypt in het nieuwe elektronische patiëntendossier en daarna moet blijken of het systeem de beloftes waarmaakt. "De interne communicatie wordt veel makkelijker. Ook het gesleep met dossiers tussen Tiel en andere locaties is straks verleden tijd dankzij de samenvoeging van systemen. En dat bespaart tijd en geld", zegt een projectmedewerker beslist. Ongeveer 350 mensen, hoofdzakelijk ziekenhuismedewerkers, hebben sinds medio 2017 gewerkt aan de ontwikkeling van HiX. Het ziekenhuis werkt daarbij intensief samen met automatiseringsbedrijf ChipSoft en de projectbegeleiders van D&A Medical Group. "We hebben een bestaand programma aan laten passen aan onze werkomgeving. Daar is specifieke deskundigheid voor nodig, maar ook veel inbreng uit de praktijk", legt communicatiemedewerker Simone Lensink uit.

Patiënt als boegbeeld

Ook de persoonlijke online omgeving voor patiënten van Ziekenhuis Rivierenland is vernieuwd. Patiënten kunnen met hun DigiD inloggen op MijnZR en daar hun medische gegevens inzien en zaken regelen. Op posters over MijnZR is vaak een foto van Jan Willem Haan uit Buren te zien. Hij kan door een chronische ziekte niet meer werken en zet zich nu in als vrijwilliger. Dat hij boegbeeld van de informatiecampagne zou worden, had hij niet verwacht. "Ik dacht dat er een groepsfoto met alle vrijwilligers zou worden gemaakt, maar het werd een portret."

Meer berichten