Theo van Bijsteren van de Stichting Techniekwedstrijd Rivierengebied reikt het eerste materialenpakket uit aan een deelnemende school.
Theo van Bijsteren van de Stichting Techniekwedstrijd Rivierengebied reikt het eerste materialenpakket uit aan een deelnemende school. (Foto: Stichting:Techniekwedstrijd Rivierengebied )

Jeugd bouwt wind- en watermolens

Op maandag 17 februari is de jaarlijkse Techniekwedstrijd voor basisscholen in het Rivierengebied weer gestart. Het thema van 2020 is duurzaamheid, gekoppeld aan de opdracht om een wind- of watermolen te bouwen. De feestelijke aftrap vond plaats in het energielab van Eneco bij het windmolenpark in Vianen.

Corien Remijn

Vianen - Na de startmanifestatie gaan leerlingen van groep 7 en 8 van twintig scholen aan de slag met de wedstrijd. Vrijwilligers van Stichting Techniekwedstrijd Rivierengebied zorgen voor ondersteuning en een startpakket met basismaterialen. Dit jaar is de opdracht om een molen te bouwen die wind- en waterkracht omzet in energie of beweging. Elk jaar wordt één van de deelnemende scholen uitgenodigd om de startmanifestatie bij te wonen: dit keer is basisschool De Open Poort uit Asperen de uitverkorene.

De startmanifestatie

Na een inleiding over duurzame energieopwekking buigen de leerlingen van de Open Poort zich in groepjes over praktijkopdrachten in het energielab. Ze ontwerpen rotorbladen voor een windmolen en testen in een kleine windtunnel welk ontwerp de meeste energie oplevert. Bij een andere opdracht laten de leerlingen een auto op zonne-energie rijden door vragen over duurzame energie goed te beantwoorden. Ook bedenken de groepjes op welke manier bij huishoudelijke apparaten energie kan worden bespaard en inventariseren eigen ludieke ideeën om duurzaam energiegebruik te bevorderen. Ook vandaag is het wedstrijdelement aanwezig: het winnende groepje krijgt aan het eind van de ochtend de eeuwige roem en hun rotorbladen mee.

Motivatie

Sanne uit groep 8 heeft niet zoveel met techniek, zegt ze, om vervolgens enthousiast toe te voegen: "Als er wat technisch op TV is, vind ik het wel interessant en blijf er dan naar kijken. Ik vind dit energielab ook heel erg leuk, al hadden onze windmolenwieken wel beter gekund. Bij ons thuis wordt ook op energiebesparing gelet, ik mag bijvoorbeeld niet lang douchen." Sanne is niet het enige meisje dat denkt dat ze weinig affiniteit heeft met techniek, maar het in praktijk best leuk vindt. Eén van de doelen van de techniekwedstrijd is dan ook om de drempel naar een technische opleiding of een natuurwetenschappelijke studie te verlagen. Erik-Jan, de leerkracht van groep 7/8, doet voor het eerst mee aan deze techniekwedstrijd. Over techniekonderwijs op school zegt hij: "Dat kan wel een boost gebruiken, zeker met zicht op het voortgezet onderwijs. Er is geen specifieke techniekmethode, ik kies projecten uit die geschikt zijn voor mijn groep. Voorwaarde voor geïntegreerd techniekonderwijs is wel dat de lesmaterialen bij de hand liggen." Zijn school krijgt het eerste startpakket. In juni zijn de pakweg honderd werkstukken van alle deelnemende scholen te bewonderen bij Bouwmensen in Geldermalsen. Zie techniekwedstrijd.nl.

Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden