Foto:

Hart voor Tiel: Kansen

  Column

Tiel heeft enorme kansen, we liggen centraal, er komt veel verkeer langs. Het is zaak dat we ons meer profileren als een gezellige stad die goed bereikbaar is. Echt, de kansen zijn enorm, we hebben mooie horeca en een leuke binnenstad.

De Waalkade is zo mooi! Dat die niet wordt benut, begrijp ik nog steeds niet. Zorg nou eens dat daar horeca komt, al is het maar daghoreca, je vindt toch nergens zo'n punt met zo'n uitzicht? Benut dat.

Het grote probleem van Tiel zit hem in het parkeren. De parkeergarage is mooi, alle lof. Maar hij ligt op de verkeerde plek, mensen willen zover niet lopen en de aanlooproute naar het stadshart is onaantrekkelijk. Als lid van de Aanjaaggroep die met de gemeente overlegt over oplossingen voor de binnenstad heb ik het al gesuggereerd: zorg dat je weer op de Waalkade kunt parkeren. Dat kost ons teveel, zegt de gemeente dan. Maar wanneer je daar parkeren nou eens 25 cent per uur duurder dan de ondergrondse garage maakt, komen de mensen wel. Dat betalen ze graag wanneer je zó het horecaplein en de winkels kunt bereiken. Financiën gered dus.

Denk maar eens na over het verschil tussen de bewinkeling aan de Voorstad en aan bijvoorbeeld het Hoogeinde, waar veel leegstand is. Het zit hem in de loopafstand tot parkeren. De ondernemers investeren, laat de gemeente dat ook doen. Want meer winkels is ook meer belasting voor de gemeentekas.

De leegstand is verdrietig, maar er komen steeds nieuwe winkels voor terug, als ze maar op loopafstand van parkeren liggen. Bij onze winkel tegenover vestigt zich binnenkort een nieuwe kledingzaak, Norah, van Duitse oorsprong. Ik ben trots op de stad, op al die mooie evenementen. Fantastisch. Dat is gezelligheid, en daar gaat een stadshart over. Internet gaat alleen over prijs.

De promotie van de stad moet écht veel beter, niet alleen maar Flipje, dat zegt jongeren steeds minder.

Franklin van Blijdesteijn

Meer berichten